Subject: FW: Kohtumise palve Eesti Hotellide ja Restoranide Liidu poolt
From: "info - MKM" <[email-masked]>
To: "info - MKM" <[email-masked]>
Date: Thu, 7 Aug 2025 13:17:00 +0300

From: Külli Kraner <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Wednesday, July 30, 2025 10:13 AM
To: Erkki Keldo - MKM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; 
Evelin Oras - MKM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Cc: LAID Madis <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Marie 
Allikmaa - MKM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; 
Kristina Jerjomina - MKM <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Kohtumise palve Eesti Hotellide ja Restoranide Liidu poolt

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Hea minister Erkki Keldo,

Pöördun Eesti Hotellide ja Restoranide Liidu poolt esindatavate ettevõtjate 
ja laiemalt kogu turismisektori nimel, et jagada muret kolme väga olulise 
teema pärast, mis mõjutavad otseselt meie sektori ettevõtete toimetulekut, 
investeeringuid, töötajate sissetulekuid ning laiemalt ka Eesti kui 
turismisihtkoha tulevikku. Tean, et turismisektor on Sulle oluline ja 
liiduna loodame, et saame murekohti ühiselt arutada.

Palun meie liidule võimalust kohtumiseks augustikuus.

Meie kolm olulist teemat on:

1. Toitlustus- ja majutussektori olukord ja tulevikuväljavaated

Eesti toitlustusteenuse käibemaks on Euroopa kõrgeimate seas – oleme 3. 
kohal. Kuna meie teenused on suunatud lõpptarbijatele, kellel puudub 
võimalus käibemaksu maha arvata, mõjutab kõrge käibemaksumäär otseselt 
tarbijahinda. See tähendab, et Eesti inimeste jaoks on perega 
toitlustuskohtades söömas käimine oluliselt kallimaks muutunud. See toob 
kaasa mitmeid väljakutseid toitlustusettevõtetele: väheneb inimeste võimalus 
väljas süüa, langeb käive ja kasumlikkus. Samas muutub raskemaks 
investeerimine, töökohtade hoidmine ja konkurentsivõimelise palga pakkumine. 
Toetame rahvaalgatust toidukaupadele kehtiva käibemaksumäära vähendamiseks, 
kuid  toiduainete käibemaksu alandamine ei oma mõju toitlustusteenuse 
hindadele (ettevõte saab sisseostudelt sisendkäibemaksu maha arvata, 
toitlustusteenuse arve esitatakse lõpptarbijale, kellele kehtiv käibemaks on 
ikka 24%).

Majutussektoris on 2025. aasta algusest kehtima hakanud käibemaksutõus 
lisanud väga tugeva surve, kahjustades nii siseturismi kui ka rahvusvahelist 
konkurentsivõimet. Prognoosime, et 2024. aasta majandustulemused on veelgi 
halvemad kui 2023. aastal, mil sektori kasumlikkus oli juba rekordmadalal 
1,4% tasemel. Olukorras, kus sektor näeb vaeva ellujäämisega jäävad 
ettevõtjatele eriti negatiivselt silma Majandus- ja 
Kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) ülipositiivsed sõnumid turismi 
olukorrast, mis põhinevad ühekuusel statistikal, klientide arvu 
analüüsimisel ja ei arvesta ettevõtjate olukorda, möödunud aastate kahjumit, 
tänast majandusolukorda ja väljavaateid, selle aasta I poolaasta ettevõtjate 
hinnanguid tulemustele ning II poolaasta prognoose. Oluline on ka hinnata, 
kas 2023. aasta majutusasutuste käibemaksu tõstmise eeldused ja prognoosid 
on täitunud.

Soovime kohtumisel ühtse arusaama nimel tutvustada 2024. aasta 
majandustulemusi sektoris, mis peegeldavad keerulist olukorda. Peame 
vajalikuks ühist mõtestamist, et meediasõnumid põhineksid võimalikult 
realistlikul ja jagatud arusaamal tegelikust olukorrast.

Lisaks on oluline on, et koalitsioon kaaluks tänase maksupoliitika asemel 
õiglase ja kestliku maksupoliitika suunas liikumist, mis ei suru elujõulisi 
ettevõtteid sulgemisele ega muuda majutus- ja toitlustusteenust Eestis 
luksuskaubaks.

Ootame põhjalikku majutus- ja toitlustussektori analüüsi turisminõukoja 
koosolekuks, mis tugineks majandusaasta aruannetel ja elimineeriks 
mitteasjakohased kõrvalekalded.

2. Käimasolev lühiajalise üürituru uuringu läbipaistvus ja sõltumatus

Praegu läbiviidav Eesti lühiajalise üürituru uuring on meie liidu liikmetele 
ja ka kogu turismisektorile märgilise tähendusega. Kuid sektori ettevõtjad 
tajuvad, et MKM ei mõista tänast olukorda, kus majutusteenuste turul pole 
tagatud võrdne konkurents. Uuringusse kaasatud ettevõtjad on toonud välja ka 
konkreetse murekoha – nimelt toimus uuringu raames 17.06. teadusnõustamine, 
kus osalejad täheldasid, et MKM ametkond suunab analüüsi koostajaid vältima 
poliitikasoovitusi, mis annaksid tõhusaid sekkumisõigusi ja mille materjale 
pole õnnestunud saada vaatamata sellele, et olemas on kohtumise salvestus ja 
ettekanded. Kuna kohtumine oli avalik ja käsitles avalikku huvi puudutavat 
küsimust, siis ei saa meie hinnangul rakendada AvTS § 35 lg 2 p 2 tähenduses 
materjalide kuulutamist „asutusesiseseks kasutamiseks“. Oleme sunnitud antud 
küsimuses pöörduma Andmekaitse Inspektsiooni poole AvTS rakendamise 
selgitustaotlusega. Oluline on, et uuringu läbiviimine oleks läbipaistev ja 
sõltumatu, ning et seni kogutud andmestik ja esialgsed järeldused on avatult 
kättesaadavad nii partneritele kui ka teistele huvilistele.

Seega ootame selgitust läbipaistva ja sõltumatu uuringu läbiviimise tagamise 
kohta ning oleme valmis veel kord selgitama meie liidu seisukohti 
majutusteenuste turul võrdse konkurentsi tagamise olulisusest.

3. Ettevõtlus- ja Innovatsioonisihtasutuse (EIS) reform ning turismifookuse 
esile toomine

EISi reformi puhul seisneb turismisektori mure selles, kuidas on tagatud, et 
muudatused ei kahjusta EIS Visit Estonia meeskonna tõhusust turismiga seotud 
tegevuste elluviimisel ega sea ohtu „Turismi pika vaate 2025–2035“ 
eesmärkide realiseerimist. Samuti on oluline vältida riski, et turism 
fookuste seadmisel tahaplaanile jääb. Turism on teenuste eksporti panustav, 
tööjõumahukas ja tugeva regionaalse mõjuga sektor, mille panus Eesti 
majandusse ja rahvusvahelisse mainesse ei tohi jääda nähtamatuks.

Meie jaoks oleks väga väärtuslik võimalus kohtumiseks augustis, et ühiselt 
läbi arutada tekkinud murekohad ja otsida lahendusi, mis aitaksid hoida 
sektorit elujõulisena ja tugevdada usaldust avaliku ja erasektori vahel.

Loodan väga, et saame võimaluse kohtuda,

Külli

Eesti Hotellide ja Restoranide Liidu tegevjuht
Kiriku 6, 10130 Tallinn, Estonia

E-mail:  <mailto:[email-masked]> [email-masked], +372 5322 5988

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <http://www.ehrl.ee/> www.ehrl.ee

 <https://epood.ehrl.ee/>